Wednesday 9 September 2015

Shaklee adalah MLM?

Assalamua'laikum semua. Haaa ada yang terkejut bila dapat tahu yang shaklee adalah MLM atau "multi level marketing". Apa maksudnya sini? Ertinya shaklee pun amalkan skim piramid haram? Jom jemput baca dulu.

Emy diperkenalkan dengan shaklee semasa menghadapi masalah kesihatan yang teruk. Anak-anak demam tak sudah. Emy gastrik sampai kena drip selama seminggu dan di masukkan ubat penahan sakit. Masalah tidak berhenti malahan bertambah. Jadi Emy ambil shaklee. Alhamdulillah berhasil.

Selepas beberapa bulan, Emy diperkenalkan dengan shaklee oleh upline Emy Noor Azline Binti Ishak. Dia register kan shaklee. Mula-mula malas nak join sebab tahu konsep MLM ni banyak menipu. Nak kena labur duitla, cari downlinela dan sebagainya. Tetapi sebaliknya berlaku.

Bulan pertama sharing tentang produk di facebook, income pertama Emy rm78 walaupun berbaki 5hari sahaja sebelum closing, iaitu tiap hujung bulan. Emy terkejut. "Aku buat sikit je pun tapi dapat gini. Macam best je". Pastu Emy mula bertanya pada upline dan leaders yang dah berjaya. Dorg tak lokek ilmu okay. Best sangat!!

Kitorang belajar kadang guna webinar, wassap, kelas yang dikendalikan oleh shaklee sendiri, atau pegi je terjah rumah leaders yang ada. Apa-apa persoalan dijamin bole tanya. Emy mula nak cari duit lebih. Kalau Emy usaha lebih, banyakla Emy dapat.

Kemudian orang mula bertanya nak join sekaki buat shaklee sebab Emy selalu kongsi di fb harimau mengaum setiap 15haribulan. Sapa nak bagi duit free tengah bulan sesak. Hehe. Jadi Emy bantu "downline" Emy. Dan downline Emy juga bebas untuk bertanya kepada leaders yang ada tentang persoalan mengenai shaklee.

Yang tentang kena buat loan baru dapat income beribu tu Emy sangkal. Sebabnya Emy sendiri pernah mendapat income beribu tanpa perlu buat loan. Hanya perlu kongsi kebaikan shaklee dan bila orang berminat orang akan cari Emy. Setiap bulan memang macam tu. Jadi takda istilah kena buat loan barula bole maju. Emy akan berusaha untuk berkongsi manfaat produk dan orang berminat untuk membeli.

Ada sesetengah 'MLM' tidak memerlukan kita menjual produk. Hanya perlu menaja boleh dapat wang. Tetapi dengan shaklee, bagaimana kita mampu beroleh wang adalah melalui penjualan produk. Jadi dari segi Islam, ia adalah halal kerana melibatkan produk. Tiada keraguaan dalam shaklee, insyallah. Donald trump sendiri pun telah memilih MLM untuk memperluaskan bisnes beliau kerana sistem MLM adalah sangat mudah untuk disebarkan.



Diharap dengan penjelasan yang sedikit ini mampu memberi gambaran yang jelas mengenai shaklee. Setakat ini, Emy sangat bersyukur mengenali shaklee kerana apabila kami berada di dalam grup, kami berkongsi segala permasalahan. Malahan kami sering diingatkan untuk bersolat, zikir, sedekah, mengaji dan banyak lagi untuk berjaya. Jom buat shaklee.

Hubungi saya Emy Ashura sebagai pengedar sah shaklee anda. Wassap saya di talian 0143643214 untuk info lanjut. Terima kasih.

SHAKLEE TUARAN
SHAKLEE PUTATAN
931613
0143643214

2 comments:

  1. Betul3x. Sgt betul.
    Hnya dgn sharing kebaikan secara online N offline. Empayar bizz akak smakin berkembanb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kita semua tlh memilih shaklee sbg saalah satu sumber rezki. Semoga memberi manfaat kpd semua. Aminnn

      Delete