Tuesday 16 September 2014

Rawat Gastrik

Assalamua'laikum... Harini emy mo share sikit story pasal gastrik...

Apa itu gastrik?

Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut. Sesiapa sahaja boleh menghidapi penyakit ini kerana penyakit ini sangat mudah dan kerap dihadapi oleh semua peringkat umur. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, seseorang itu dengan mudah akan menghidapi ulser perut (luka d usus) dan seterusnya boleh terkena Barah Usus jika tidak dirawat.

Punca Gastrik

Ok. Ramai yang tertanya2 mcmna gastrik boleh terjadi. Gastrik terjadi apabila asid di dalam perut yang berlebihan dan naik ke atas bahagian ulu hati sehingga terjadinya inflamasi atau kemerah-merahan pada lapisan mukosa di bahagian dinding usus.

Dalam Keadaan Tertentu, Apabila Rembesan Asid Dikeluarkan Secara Berlebihan (HYPERACIDITY) Mengatasi Kekuatan Lapisan Mukosa Yang Melindungi Usus Kita, Maka Akan Berlaku Keadaan Di Mana Iritasi Atau Keradangan Di Dalam Perut. Ketika Itu, Seseorang Itu Pasti Akan merasa Sakit Yang Teramat Di Bahagian Tersebut. Sekiranya Kadar Keradangan Tersebut adalah Melampau Ataupun Lapisan Mukosa Yang Tercedera Itu Terdedah Kepada Asid Perut yang Berlebihan Pada Tempoh Yang Lama, Ini Boleh Menyebabkan Berlakunya Luka Di Usus Atau Dipanggil Gastric Ulcer. sekiranya luka tersebut tidak dirawat, luka tersebut akan merebak ke bahagian usus perut dan seterusnya akan menyebabkan barah usus jika dibiarkan terlalu lama tanpa rawatan susulan.

Bagaimana Utk MengenalPasti Gastrik

Ramai Yang Tertanya2 Bagaimana Utk Mengenalpasti Mereka Diserang Gastrik. Setiap Orang Simptom Nya adalah Berlainan. Namun Jika anda Mempunyai Salah Satu Dari Senarai di Bawah, Anda Berkemungkinan Akan Kerap Berjumpa dengan EN GASTRIK ini.. Berikut Merupakan Senarai Simptom Penyakit Gastrik :


* Perut terasa kembung selepas makan meskipun makan dalam jumlah yang sedikit.
* Kerap Sendawa Walaupun Anda Sudah Lama Makan.
* Terasa sakit mencucuk pada bahagian atas perut
* Terasa pedih di bahagian ulu hati
* Mual selepas makan
* Muntah sehingga keluar semua isi makanan dalam perut, sehinggakan ke satu tahap yang keluar hanya angin dan cecair hijau/kuning
* Kehilangan selera makan
* Penurunan berat badan yang ketara

Makanan Atau Minuman Yang Harus Di Elakkan Oleh Pesakit Gastrik

Apabila Anda Diserang Gastrik Atau Anda Sememangnya Mempunyai Sejarah Pernah Diserang Gastrik, Terdapat Beberapa Jenis Makanan Dan Minuman Yang Harus Anda Elakkan Bagi Mengatasi Masalah Gastrik Datang Kembali. Berikut Merupakan Senarai Makanan dan Minuman Yang Harus Anda Elakkan :

* Makanan Yang pedas – makanan pedas lambat dan sukar dicernakan, oleh itu perut akan merangsang lebih banyak rembesan asid untuk tujuan mencernakannya. Lagipun Sekiranya Perut Anda Sudah Luka, SUdah Pasti Makanan Pedas Yang Paling Harus Dielakkan.
* Makanan masam - Makanan masam Adalah tinggi asid. Maka Sebab Itulah Makanan Masam Harus DIelakkan.
* Makanan berminyak/berlemak - makanan berminyak atau berlemak akan menyebabkan pesakit gastrik bertambah mual.
* Kopi / Teh / Nescafe - Ketiga2 Minuman ini harusla dielakkan kerana mengandungi cafein yang tinggi.
* Minuman bergas - minuman ini juga sangat bahaya utk pesakit gastrik kerana akan menambahkan keradangan dalam perut
* Merokok- Secara umumnya, rokok adalah tidak elok untuk kesihatan. begitu juga utk pesakit gastrik. Merokok mengandungi pelbagai bahan bahaya utk tubuh badan.
* Minuman Beralkohol - Minuman Beralkohol sememangnya tidak Elok Untuk Kesihatan. Para Muslim Juga DIlarang Meminum Minuman Ini. Dikatakan Minuman Ini Adalah Sangat Keras Sehingga Mampu Menaikkan Gastrik Dalam Perut.
* Elakkan Meminum Susu Ketika Gastrik - Ramai Yang menyangka Apabila Terkena Gastrik, Harusla Meminum Susu. Namun Itu Merupakan Tindakan Yang Salah. Kenapa? Kerana Apa Asid Bercampur SUsu, Ia Akan menyebabkan SUsu Tersebut BASI. Jadi Bayangkan Apabila Anda Minum SUsu Ketika Gastrik. Pasti Anda Akan Keracunan Makanan Pula Spt Muntah2 Dan Berak2.

Bagaimanakah Caranya Untuk Merawat Gastrik

Terdapat Pelbagai Kaedah Digunakan Untuk Merawat Gastrik. Sebelum Ini, Saya Sendiri Mempunyai Masalah Gastrik Yang Teruk. Setiap Minggu Saya Akan ke Klinik Untuk Mengambil Suntikan Di Drip Air Bagi Mengatasi Masalah Gastrik. Namun, Gastrik Saya Tetap Tidak Sembuh. 
Namun, Setahun Yang Lalu, Saya Telah Diperkenalkan Dengan Energizing Soy Protein (ESP) dari Shaklee. 3Hari Pertama Consume Produk tersebut, Saya Mengalami Berak Berdarah. Namun Saya Teruskan Pengambilan Produk Tersebut. Selepas 2 Botol ESP, Saya Nampak Pengurangan Dalam Masalah Gastrik Saya. Kalau Dulu Saya Langsung Tidak Boleh Terlambat Makan. Pasti Saya Akan DIserang Gastrik Yang Melampau. Namun, Sekarang Saya Boleh Lambat Makan. Alhamdulillah Jika Ditanya Mengenai Masalah Gastrik Saya, Sudah Pasti Saya Dapat Menjawab Bahawa Saya Telah Pulih Daripada Masalah Gastrik. Namun Ia Tetap Datang Bertandang Sekali Sekala. Namun Dapat Diatasi Dengan Pengambilan Beberapa Produk Shaklee.. 

Berikut Merupakan Produk Shaklee Yang Bersesuaian Untuk Masalah Gastrik. Antaranya Adalah :

Energizing Soy Protein - Seperti yang diketahui, ESP adalah tinggi dengan alkali yang mampu untuk menutrealkan asid dalam perut dan membina sel2 baru yang telah rosak atau luka di dalam perut akibat dari keganasan asid perut.

Peppermint Ginger Plus®Peppermint Ginger Plus - Sekiranya tiba2 diserang gastrik, emy mesti akan telan ginger 3biji sekaligus. Rasa Mint yang ada pada Peppermint Ginger plus mampu memberikan rasa 'sedap' dalam perut. Sama Spt Kita Menelan Gasviscon yang memberikan rasa mint, namun gaviscon mengandungi dadah dan produk shaklee adalah 100% selamat dan herba. 

Alfalfa - Selain ESP, alfalfa juga mampu menutrealkan asid dalam perut. Sebab Itu ada Sesetengah Pesakit gastrik akan mengambil Alfalfa untuk membantu dalam menutrealkan asid perut. 

Ostematrix - Sesiapa Yang Mengambil Shaklee Pasti Tahu Bahawa Ostematrix Merupakan PAIN KILLER yang Bersifat Herba Untuk Tubuh Badan. 

Sekiranya Anda Mempunyai Masalah Mengenai gastrik, Bolelah Hubungi Emy di Talian 0143643214 Atau Bole Whatsapp Sahaja. Anda Juga Boleh Hubungi Saya Di Laman Facebook Saya Di www.facebook.com/stereoangel. khidmat nasihat Adalah PERCUMA utk setiap pelanggan emy... Jangan Jadikan Gastrik Anda Lebih Parah. Cegah Sebelum parah.


2 comments: