Saturday 7 February 2015

susu ibu dan asma

Assalam. Apa Khabar semua Pembaca budiman? Harini Emy Nak share satu info yang Emy sendiri baru tau apabila berjumpa dengan doktor pakar baru2 ni.. Sebenarnya jumpa sbb kenal dengan doktor tu. Bukan kerana masalah kesihatan anak, insyallah huhu. 

Kata Doktor tersebut bahawa, Breastfeeding melindungi anak dari membina masalah asma atau Wheezing sound sehingga anak berusia 6tahun. Ini merupakan Kajian Oleh Universiti Of Otago Di New Zealand bahawa anak yang menyusu badan sepenuhnya mampu melindungi diri dari serangan masalah asma.

Kajian selama 6 tahun ke atas 1105 bayi di Christchurch dan juga Wellington mendapati bahawa menyusukan anak secara exclusive mampu melindungi sistem pernafasan anak2. 

Katanya Lagi, Kajian Ni Mengambil Masa Selama 6 Tahun Ke Atas Bayi2 ini pada usia 2 tahun, tiga, empat, lima dan enam tahun. Kajian menunjukkan penyusuan selama 3 bulan secara exclusive juga mampu melawan penyakit asma di peringkat awal dan percentage bagi infant yang berusia kurang dari 6tahun di serang asma juga berjaya dikurangkan dengan pengamalan makanan, tempat tinggal yang bersih dan teratur. 

Sebenarnya terdapat banyak kebaikan susu ibu yang kadangkala kita sebagai ibu terlepas pandang. Ada sebab kenapa Allah menjadikan susu ibu sebegitu hebat dan apakah kebaikannya? Ha bole tgk dalam entry Emy di http://emyashura83.blogspot.com/2015/01/kebaikan-susu-ibu.html

Best kan kalau mampu menyusukan anak sampai berusia lebih dari 2 tahun? Insyallah ada sebab kenapa susu ibu sangat berkhasiat buat anak2. Perkara penting yang perlu ibu2 ada sebelum bersalin adalah set kan dalam minda bahawa anda ingin susukan anak anda dan berapa lama tempoh untuk susukan anak anda. 

Macam anak pertama Emy, baru-baru ni doktor ada cakap yang kalau tidak di monitor anak pertama, keberangkalian untuk beliau hidap asma adalah tinggi. Anak Emy sangat suka main kucing. Memang tak dapat nak di halang. huhu. Tetapi Emy tak mudah putus asa. Emy bagi anak pertama makan omega guard shaklee tiap kali beliau tiba-tiba start batuk. Jika dulu batuk berkahak mesti sampai dua hingga tiga bulan. Namun sekarang ni Alhamdulillah lepas makan omega paling-paling pun ambil masa seminggu sahaja. 

Jika ibu2 mempunyai apa2 masalah berkaitan dengan penyusuan ibu, atau anak anda sering sakit, jom kita pm2. Emy merupakan pengedar sah shaklee berdaftar dan Insyallah ilmu di kongsi mampu memberikan kepuasan kepada semua ibu2. Whatsapp emy di talian 0143643214 untuk keterangan lanjut.


Shaklee tuaran

931613

2 comments:

  1. shaklee banyak produk ya memang bestlah untuk kesehatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah saya serasi dan jatuh cinta pd shaklee. saya buat utk tolong org. sebab bukan senang nak jadi sihat walafiat dengan dunia skrg ni. hehe

      Delete