Tuesday 20 January 2015

JANGAN MAKAN VITAMIN C SHAKLEE

Assalam. Lamanya xupdate blog. Dek kerana kekangan masa anak2 start bersekolah, mana lagi internet pun slow. Dugaan sungguh. Hehe.

Harini, Emy nak share sikit ilmu yang emy baca dan dengar semasa ke kelas nutrisi baru2 ini. Kelas ini bukan anjuran shaklee tetapi anjuran badan bebas yang memberi ilmu kepada ibu2. Emy saja2 join sebab nak tambah ilmu. Hehe

Ia berkenaan VITAMIN C. Ramai yang suka mengambil vitamin C dalam diet harian mereka. Xkurang juga yang tidak berapa mengambil vitamin c kerana anggapan mampu menaikkan badan dan beracid. Namun, tahukah anda jika anda mengambil vitamin c shaklee, ia tidak beracid dan tidak menaikkan selera makan?

Ok sebelum Emy tulis lebih lanjut, emy ingin terangkan dulu FUNGSI VITAMIN C SHAKLEE :

> Untuk menguatkan sistem imun badan
> Mengelakkan selsema
> Sebagai Antioksidan untuk mencegah cancer.
> Membantu melambatkan pertumbuhan cancer
> Meningkatkan pengeluaran kolagen (badan suda mempunyai kolagen sendiri) bagi merawat luka.
> Membantu badan menyerap zat besi dengan baik
> Membantu mengurangkan stress.
> Mengawal pengeluaran hormon stress.
> Memperbaiki simptom pendarahan di gusi, lebam di badan dan kulit kering atau ruam.
> Memperbaiki insomia
> Mengekalkan kolestrol sihat untuk tubuh badan kita.

SEKILAS FAKTA MENGENAI VITAMIN C SHAKLEE

● Tahukah anda vitamin c shaklee dilepaskan secara perlahan2 (sustained release)?
● Vitamin C shaklee yang tidak diperlukan akan keluar dari badan melalui peluh dan air kencing.
● Tahukah anda apabil anda bersukan dan aktif, Vitamin C mudah hilang dalam badan? Kenapa? Kerana sifat Vitamin C yang tidak diperlukan akan hilang melalui peluh.
● Vitamin C shaklee selamat untuk mereka yang ada masalah gastrik atau ulu hati.
● Pesakit yg mengambil WARFRIN (Ubat pencair darah) dan TRICYCLIC ANTI DEPRESSANT boleh mengambil VITAMIN C SHAKLEE.
● Badan tidak mampu menghasilkan vitamin c sendiri.  Oleh itu kita perlu mengambil vitamin c dari sumber betul.
● Diperbuat daripada ekstrak jagung. Maka tidak beracid seperti kebanyakan vitamin c yang lain.


Tetapi perlu diingatkan bahawa sebatang rokok mampu memusnahkan 50-100mg vitamin c dalam badan. Jika anda seeorang perokok, amalkan mengambil vitamin c sebelum tidur kerana semasa anda tidur anda tidak merokok. Ataupun jika boleh, berhenti merokok kerana merokok sangat bahaya kepada tubuh badan dan orang sekeliling.

Kebanyakan orang juga lupa bahawa stress juga mampu melupuskan vitamin c dengan cepat dalam badan. Kawal stress anda seperti melihat pemandangan yang indah, mendengar alunan muzik atau zikir, atau apa2 yang boleh membantu anda dalam pengawalan stress.

Ramai juga beranggapan bahawa kandungan vitamin C dari buah-buahan sudah mencukupi. Namun, tahukah anda bahawa sebiji vitamin c shaklee mengandungi 7.5 hidangan buah termasuk kulinya? Lagi pula vitamin C shaklee bersifat sustained released yg vitaminnya dilepaskan secara perlahan² dalam tubuh.

Vitamin C sangat penting untuk tubuh badan. Jika sebelum ini, Emy tidak pernah makan vitamin C kerana Rumors mengatakan vitamin C penyebab badan naik. Namun apabila mengambil vitamin c shaklee dan minum 3L air sehari, rumors tersebut makin emy lupakan hehe. Insyallah semoga entry kalini mampu membuka mata kebanyakan orang tentang VITAMIN C yang mencantikkan kulit kita.

Sekiranya anda ingin membuat belian vitamin C shaklee yang meningkatkan sistem imunisasi badan kita dengan harga yang mampu milik dan boleh bertahan untuk 6bulan (jika diambil sebiji sehari), maka anda bolehlah wassap emy di talian 0143643214. Terima kasih kerana sudi membaca entry emy. Assalam.

Shaklee tuaran
931613
0143643214


No comments:

Post a Comment