Monday 8 December 2014

Hilangkan Bisa Sengatan

Assalamua'laikum.. entry emy arini ialah macam mana nak hilangkan bisa sengatan lebah, atau penyengat atau lipan dan binatang yg berbisa yang lain. Setakat ini ular daun patuk adik emy, pembantu rumah menggunakan kaedah yang emy sarankan dan menjadi.. so ibu2 atau bapa2 bole try petua ni yea..

Kalau terkena sengatan lebah, cepat2 amik limau (xkisah apa jenis) dan sapu pada tempat sengatan. Sapu sehingga rasa bisa berkurang. Bengkak pun xkan menjadi kalau cepat sapu limau.

Kaedah kedua boleh digunakan ialah menyapu AIR SUSU IBU pada tempat sengatan. Mak emy pernah terkena sengatan lebah beberapa tahun yang lalu. Kemudian Emy mencuba menitiskan air susu Emy pada sengatan ibu. Alhamdulillah dengan izin Allah, bisa sengatan tidak menjadi. Ibu langsung xda rasa sakit atau sengal2 kerana bisa sengatan tu. Alhamdulillah mujarab.

Bagi petua patukan ular pun bole guna kaedah yang sama. Dan additional pembantu rumah emy pernah cerita semasa dia berkebun dulu, dia pernah dipatuk oleh ular tedung. Beliau tidak panik kerana panik akan menyebabkan bisa cepat mengalir dalam darah. Beliau terus meminum air kosong yang dibawa sebelum ular itu minum air. Alhamdulillah petua itu mujarab dan bisa tersebut tidak berjaya mengalir ke seluruh badannya. Selepas minum barulah pembantu emy mencari limau untuk disapukan.

Jadi kalau anda tiba2 diserang penyengat, atau lebah, atau lipan boleh la menggunakan kaedah yang emy berikan. Insyallah yakin bahwa Allah akan menyembuhkan.. aminnn

No comments:

Post a Comment