Tuesday 9 December 2014

Cara elak kencing manis

Assalam. Apa kabar para pembaca? Emy harap semua sihat walafiatla hendaknya. Harini emy terpanggil untuk berkongsi mengenai tips bagaimana untuk mengelak dari kencing manis. Haa bagus tau baca entry kali ni. Ok jom baca.

Sebelum tu, apa itu kencing manis?? Ok,  kencing manis adalah salah satu penyakit pembunuh nom 1 di dunia. Kencing manis ini adalah keadaan di mana seseorang itu mengalami masalah kandungan gula / glukos dalam badan yang  tinggi. Apabila glukos dalam badan tinggi, seseorang itu boleh pengsan atau koma. Terdapat satu tahap juga apabila buah pinggang rosak, pesakit kencing manis terpaksa melakukan pemindahan darah, iaitu dialisis.

Namun, penyakit ini boleh dielakkan.. Terdapat beberapa cara bagi mengelak penyakit ini. Antaranya adalah :

* Amalkan pemakanan sihat.
* Elakkan pengambilan makanan atau minuman manis.
* Elakkan terlalu kerap mengambil minuman bergas, dalam tin, 3 in 1 dan makanan seperti kek.
* Sentiasa bersenamm sekurang²nya 3x seminggu.
* Banyakkan meminum air putih atau air masak di waktu haus.
* elakkan memakan junk food atau coklat setiap hari.
* Buat pemeriksaan lengkap tentang kesihatan anda sekurang²nya setahun 2x.
* Mengambil supplement untuk membantu mengawall nafsu makan, menurunkan paras gula dalam badan.

Bagi yang mempunyai history family dgn kencing maanis, pastikan anda mengambil langkah berjaga² dari awal. Kenapa? Kerana apabila anda diserang penyakit kencing manis dan gagal mengawalnya, anda akan menghadapi kesukaran untuj menyembuhkan luka anda. Jika terlalu teruk, luka d anggota anda boleh dipotong bagi menyelamatkan nyawa anda.

Ingat.. Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Tetapi jika anda di diagnose sebagai pesakit kencing manis, anda bole menggunakan rawatan yang saya gunakan untuk ibu mertua saya. Alhamdulillah hasil konsisten terhadap produk shaklee, paras gula ibu mertua kembali normal.

Wassap emy di talian 0143643214 untuk membuat pertanyaan mengenai produk shaklee. Konsultasi percuma diberikan selepas pembelian produk shaklee. Insyallah.

Shaklee tuaran
Shaklee independent distributor
931613
014-3643214

No comments:

Post a Comment