Thursday 11 February 2016

Gula berlebihan penyebab anak Hyperaktif

Assalam semua. Lama tidak update blog. Tapi arini wajib juga selesaikan entry Emy. Tajuk arini adalah mengenai gula dan anak hyperaktif.

Secara umum, kita tahu fungsi gula adalah untuk bekalkan tenaga kepada badan. Namun jika terlalu banyak akan datang mudharat termasukla untuk kanak-kanak.

Gula pula terbahagi kepada dua, iaitu gula tambahan atau gula semulajadi. Gula semulajadi boleh didapati daripada sayuran, buahan, dan madu. Gula tambahan pula merupakan gula yang ditambah dalam makanan atau minuman.

Kanak-kanak yang membesar memerlukan di antara 50-60% kalori dari karbohidrat. Namun jangan pula kita berikan sumber karbo dari makanan atau minuman yang banyak gula tambahan.


KESAN PENGAMBILAN GULA TAMBAHAN BERLEBIHAN

* Boleh mengakibatkan pengambilan tenga berlebihan. Ini akan membawa kepada masalah obesiti.

* Merangsang pembentukan karies gigi.

* Menyebabkan wujudnya masalah kelakuan seperti hilang daya tumpuan dan juga panas baran.

* Risiko penyakit kencing manis di usia muda.

* Risiko masalah tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan strok.

* Melemahkan sistem imunisasi badan.

* Mengganggu imbangan galian dalam badan.

* Menyebabkan kanak-kanak mudah mengantuk dan kurang cergas.

* Menjejaskan pencapaian kanak-kanak dalam pembelajaran.

* Melemahkan penglihatan.

* Penyebab ekzema.


Pelbagai penyakit bole diundang apabila anak kita mula mencintai gula. Sebab itu kita sebagai ibu bapa haruslah mengawal dan memberikan yang terbaik untuk anak².
Tahukah anda bahawa anda mampu mengawal hyperaktif anak dengan memberikan set kawalan hyperaktif dari shaklee? Omega Guard merupakan minyak ikan terbaik dunia kerana diekstrak dari ikan laut air sejuk (sardin, mackerel, herring, anchovies) di perairan negara Jepun. Ia bukan dari hati minyak ikan. Omega Guard adalah 3kali lebih tumpat daripada ketumpatan hati minyak ikan. Berbanding daripada produk omega dipasaran, Omega Guard merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Satu sajian Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid lemak Omega 3 EPA dan HDA. Kebaikan Omega Guard * Asid Lemak - Omega 3 merupakan asid lemak yang penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Ia berfungsi untuk meningkatkan kadar kreativiti dan daya tumpuan kanak-kanak terutama bagi kanak-kanak autisme dan hiperaktif. * Membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin dan membantu perkembangan memori - DHA adalah nutrien utama untuk otak, sistem saraf dan retina. * Meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru -mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan kulit, psoriasis, demam hay, bronkitis, lelah, hepatitis, SLE (lupus erythematosus) dan penyakit buah pinggang. * Menentang kanser - kajian telah menunjukkan Omega 3 boleh mencegah kanser paru-paru, payudara, prostat dan kolon. * Mencegah Insomnia dan membantu mengurangkan tekanan - EPA dan DHA mempunyai keupayaan menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, autisme dan kanak-kanak hiperaktif. Meal Shakes Shaklee menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisi yang mudah diserap untuk kegunaan seharian. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi - buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain. Kebaikan MEAL SHAKES * Nutrisi Lengkap - menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. * Membekalkan nutrisi kepada sel tubuh- kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa). membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan lain-lain. * Membantu tumbesaran - mengandungi asid . folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses membesar.

2 comments: