Wednesday 15 October 2014

kurang kalsium

Assalam semua. Arini emy nak crita sikit2 pasal kekurangan kalsium ni.. semua tahu kepentingan kalsium pada badan. Kekurangan kalsium boleh mengakibatkan masalah paling teruk spt osteperosis, atau kerapuhan tulang.

APAKAH TANDA-TANDA ANDA KEKURANGAN KALSIUM?




  1. Insomnia - Kekurangan kalsium menyebabkan kita susah untuk tidur dan seterusnya tidak berjaya mendapatkan tidur yang berkualiti. Semasa tidur pula kita tak dapat masuk ke fasa tidur yang nyenyak. Tidur sangat penting untuk pemulihan tenaga dan tubuh. Jadi, bila tak cukup tidur akan menyebabkan kita susah bangun pagi ataupun bangun dalam keadaan masih letih dan tak bermaya! Kadang² orang insomia ini akan mula makan sebab bila kita masih berjaga sampai jam 12tgh mlm, perut akan akan lapar. Haa disitula mulala menjadi orang yg makan d kala tengah malam.
  2. Ketidakseimbangan emosi - Kekurangan kalsium menyebabkan kita lebih mudah panik, risau, Stress dan sebagainya. Jadi, kalsium sangat penting untuk membantu menenangkan diri. Kadang2 kita anggap perasaan stress tiada kaitan dengan kalsium. Tapi cuba bygkan. Jika kita kurang tidur mesti akan mudah penat dan mudah marah,kan?
  3. Sistem imun yang lemah - Bila tubuh kekurangan kalsium menyebabkan sistem imun lemah dan seterusnya tubuh kurang berupaya untuk menentang jangkitan virus yang lain. Ini menjadi punca kepada pelbagai penyakit lain dan seterusnya mengganggu kehidupan.
  4. Kelesuan - Kalsium bekerjasama dengan vitamin dan mineral untuk membantu tubuh dan minda cukup bertenaga untuk berfungsi secara optimum. Apabila kalsium kekurangan, boleh menyebabkan kelesuan sepanjang hari. Pasti akan mempengaruhi emosi dan pemikiran menyebabkan individu tersebut lebih suka menjauhkan diri daripada orang lain.
  5. Kerosakan gigi dan tulang - Kekurangan kalsium yang runcing menyebabkan penyakit tulang rapuh iaitu osteoporosis Ini menyebabkan individu tersebut lebih mudah tercedera walaupun hanya terjatuh sedikit. Gigi juga akan menjadi rapuh dan mudah reput.
  6. Selain itu, kekurangan kalsium juga boleh menyebabkan kitaran haid yang tidak teratur, anemia, kekejangan ototkebas-kebas, kegagalan sistem saraf berhubung secara efektif dan sebagainya
Shaklee sendiri telah mengeluarkan produk khusus untuk menambah kalsium pada badan. Kepentingan kalsium harusla diketahui semua krn kalsium membantu tulang, gigi, dan rambut untuk tumbuh. Bagi kanak2 mereka mendapat kalsium melalui susu ibu atau susu segar yang diminum.



Oleh sebab itula, penjagaan tulang sgt penting. Masa emy susukan anak pertama, emy mengandung. Masa tu emy bole rasa gigi emy mula sakit, betis mula krem dan ada sesetengah bahagian badan pun pandai kejang. Jadi emy pegi klinik tanya doc. Buat ujian kalsium. Doc kata kurang kalsium. Doc suggest makan pil kalsium sebab emy ada masalah untuk minum susu.

Bila anak kedua emy lahir, bila papa nya angkat nak azan, baby bole angkat leher nak tgk papanya. Terkejut. Husband pun terkejut. Memang tulang leher anak xlembik. Syukur sangat2. Sebab tu emy bagitau ibu2 sgt penting pengambilan pil kalsium. Lagipun bila kita mengandung, anak amik zat dari badan kita. Kalau badan kita kurang kalsium mcmna? Baby nak tarik dari mana? Ha tu yg baby terpaksa tarik dari gigi, dari tulang ibu2.



Bagi emy, emy akan recommend pil kalsium ostematrix daripada shaklee. Kenapa? Ha tgk tu. Sebiji pil oste bersamaan dengan 1gelas susu yang tinggi dengan kalsium. Baguskan?

Kalau ibu2 tertanya2 mcmna nak tahu produk kalsium tu bagus. Apa yg perlu d cari. Ok emy kongsikan yea.

* Yang pertama pastikan anda pilih produk yang mempunyai vitamin D dan magnesium.
* Yang kedua, elakkan memilih produk yang diperbuat daripada tulang dan dolomite untuk mengelakkan keracunan plumbum.
* Yang ketiga,elakkan mineral chelated krn proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap logam berat tercemar dan toksin dalam proses penyerapan mineral.


Kalau ibu2 ingin bertanya lebih lanjut mengenai produk emy, bolela wassap emy di talian 0143643214.

Shaklee tuaran
Shaklee independent distributor
931613
014-3643214

2 comments:

  1. Vitamin pertama yang buat saya jatuh cinta dengan produk Shaklee..Ostematrix nilah..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah sis ida.. kepentingan calcium pada badan selalu dipandang remeh.. kita wanita perlukan kalsium untuk tulang, gigi dan rambut yang sihat.. sembekit ppun salah satunya krn masalah calcium.. terima kasih kerana sudi melawat dan memberikan komen..

    ReplyDelete